“Waar zit jouw kindje in de auto?”, de vraag wordt gesteld door een streng kijkende instructeur van de slipcursus die ik ga volgen. “ehhh”, mompel ik. “Ik weet het al”, antwoord de man: “rechts achterin met het gezicht naar voren”. Ik knik. “Daar gaat het dus al fout”. Dat ik iets fout doe is duidelijk. Dat wordt niet onder stoelen of banken gestoken. Wat er precies fout is, dat ga ik in het komende uur meemaken.

Omdat ik vele duizenden kilometers per jaar maak met de auto en er tijdens deze ritjes vaak kinderen mee rijden, besluit ik een slipcursus te gaan volgen. Gewoon omdat ik de auto ook onder controle wil hebben als er onverwachte dingen als een slippartij gebeuren. Zeker na de klapband die ik  geleden heb, zit de schrik er best een beetje in.

Best wel stoer stap ik richting de slipauto. Waar ik dus kennis maak met de instructeur die speciaal voor de gelegenheid een autostoeltje heeft meegenomen, die ik achterin moet plaatsen. Ik plaats de stoel rechts achterin omdat ik er van overtuigd ben dat mijn kindje dan het best beschermd is en ik er het meeste zicht op heb. Dat is dus helemaal fout gedacht. Kinderen moeten helemaal niet rechts achterin. Ze kunnen veel beter links achter de chauffeur. “Ten eerste raak je zo als chauffeur niet afgeleid van wat er achterin de auto gebeurt, daarnaast kan de bijrijder ze zo goed in de gaten houden. Nog belangrijker echter is het risico op letsel bij een aanrijding.

Immers, zo leer ik, beschermt een chauffeur automatisch als eerste zichzelf. Hierdoor is de plek van de bijrijder voorin het meest kwetsbaar. Logischerwijs is de passagier achter de bijrijder de tweede kwetsbare plek. Het klinkt zo logisch dat ik me schuldig voel dat ik hier nooit over nagedacht heb.

Slipcursus voor een veiligheid

Tijdens de slipcursus kom ik er achter dat je inderdaad bij kans op een klap jezelf automatisch wil beschermen. Je gooit als vanzelf je stuur om om de auto te laten botsen op de plek waar jij niet zit. Hierdoor raak je gemakkelijk in de slip. Ik probeer een aantal keer uit man en macht de auto onder controle te houden en krijgen, terwijl we over de baan spinnen. Het is nog niet zo gemakkelijk als het lijkt. Vooral het maken van voldoende vaart, waarbij je weet dat je gaat wegglijden vind ik een uitdaging. Veiligheid voor alles en zeker met mijn kleine autootje en drie kinderen.

De i-Size regels

Naast dat kinderen dus het liefst achter de chauffeur moeten zitten, is ook het achterwaarts vervoeren in de auto tot 15 maanden een pré. Hiermee daalt het aantal nek- en hoofdletsel bij jonge kinderen in een autostoeltje. Ouders draaien hun kindje te vroeg om in het stoeltje blijkt uit de EU-veiligheidsstandaard ‘i-Size’. i-Size streeft er naar om het vervoer van kinderen in de auto nog veiliger te maken. Door ISOFIX te gebruiken bij het installeren van je kinderstoeltje voorkom je dat je het stoeltje verkeerd installeert. Immers, door de ISOFIX kan fout vastzetten van de stoel niet meer. Heel anders dan bij het vastzetten met de autogordel.

maxicosi carseat babycarseat pebbleplus 2wayfix 2015 lifestyle
Author

Write A Comment

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: