Voorlezen, het was niet mijn grootste hobby. Ik begon altijd standaard tijdens het voorlezen te gapen. Nu schijnt dat iets te maken te hebben met opperste concentratie, maar ik vrees dat verveling ook een deel parten speelde. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een creatieve manier van voorlezen. Niet alleen het opdreunen van woorden, maar er een kunst van maken om het verhaal dat je vertelt over te brengen. Op een leuke en creatieve manier.

Naast dat het niet ieders favoriete hobby is om voor te lezen, vinden ook niet alle kinderen lezen of voorgelezen worden leuk. Zeker boeken zonder plaatjes vol zwarte letters kunnen behoorlijk afschrikken. Immers de fantasie moet in beweging blijven en dat lukt niet altijd met alleen maar woorden. Kinderen worden dan afgeleid door de prikkelende omgeving met z’n kleuren en beweging. Met de 12 tips voor het creatief voorlezen, wordt dit moment zelfs voor de kleinste boekenwurm een feestje.

1. Luisteren doet elk kind op zijn eigen manier

Zo heb je kinderen die tegen je aankruipen, duim in de mond en ademloos luisteren, maar ook kinderen die heen en weer lopen tijdens een verhaaltje. Is de ene manier slecht en de andere goed? Nee. Het blijkt dat een beweeglijk kind het verhaal vaak wel hoort, maar daar niet de noodzaak van ‘stil zitten’ bij voelt.
Het verhaal kan hem of haar inspireren om een auto of pop te zoeken dat lijkt op het plaatje of om de bewegingen van de personage na te doen. Heeft jouw kindje ook beweging nodig tijdens het lezen en twijfel je of hij luistert? Stop dan eens abrupt met voorlezen zonder verder iets te zeggen. Negen van de tien keer zal het kind stoppen met zijn bezigheid en zeggen: “Mam, pap waarom stop je?” Het heeft je dus wel gehoord, maar luistert niet in stilte.

creatief voorlezen love4momz kinderboek bedritueel

2. Stom Boek

Als een kind aangeeft dat hij/zij het boek niet leuk vindt, zal het nooit geïnteresseerd gaan zitten luisteren. Zorg dat je een boek te pakken hebt waar het kind zelf interesse in heeft. Dat dit soms een boek is waar jij helemaal niet blij van wordt is niet belangrijk. Het is net als verantwoord speelgoed: de houten treinbaan zonder kleuren is geweldig verantwoord, maar de fel gekleurde plastic treintjes met licht en geluid hebben vaak de voorkeur. Hoe erg je dat zelf ook vindt.

3. Zorg dat het boek past bij de dag die je afsluit

Herkenbaarheid werkt prikkelend. Heb je een drukke dag gehad, kies dan een boek waarin de hoofdpersoon ook moet rennen of juist moe is. Heeft je kindje emoties als bang, boos of verdriet ervaren, pas je leesboek er op aan en kies een boek met dat thema. Zo kun je de dag bespreekbaar maken, geef je het kind handvatten om met de emotie om te gaan en zal het zich herkennen in het verhaal. Belangrijkste van het voorlezen is dat je het voorlezen leuk maakt en dat het een momentje van rust is. Nadat je een boek gekozen hebt qua thema en verhaal kan het creatieve gedeelte beginnen.

4. Herhalen

Een boekje kan je door herhalen helemaal ‘eigen’ maken. Kinderen vinden niets leuker dan dat ze het verhaal al kennen. Een favoriet boek zal je avond aan avond steeds weer opnieuw moeten voorlezen. Hier is niets creatiefs aan, maar het werkt wel. Dit herhalen kan ook in de vorm van een luisterboek. Veel kinderboeken worden tegenwoordig ook in deze digitale vorm uitgegeven. Ideaal, want zo kan je een favoriet boek ook meenemen voor onderweg.

5. Creëer een ritueel

Zorg dat je elke dag rond dezelfde tijd een ‘voorleesmoment’ hebt. Herkenbaarheid is voor kinderen heel veilig. Het meest voorkomende leesmoment is rond bedtijd als ze schoon gewassen en gepoetst lekker liggen. Zorg er voor dat je samen het boekje hebt uitgekozen. Doe de gordijnen dicht, het lampje aan en begin met lezen. Zo raken ze niet alleen aan ‘boekje lezen’ gewend, maar creëer je ook een fijn en vooral rustig moment om de dag mee af te sluiten.

creatief voorlezen love4momz kinderboek bedritueel

Tip: zelfs als ze tijdens het luisteren niet stil blijven liggen, is het bed-ritueel belangrijk. Dat ze niet liggen wil niet zeggen dat ze niet gehecht raken aan jullie momentje samen.

 6. Op rijm

Het op rijm voorlezen van een verhaaltje is mijn favoriet. Door het ritme vertel je het verhaaltje gemakkelijk en klinkt het als een muziekje. Kinderen vinden op rijm lezen vaak gezellig omdat ze na heel veel herhalen de rijmpjes mee kunnen vertellen waardoor je er stiekem – voor de fun – andere woorden in kan stoppen. Dit leidt vaak tot grappige reacties. Dr. Seuss en de Nijntje boeken van Dick Bruna zijn hier goede voorbeelden van

Tip: vind je eigen ritme in het voorlezen. Vind je voorlezen op rijm lastig, lees dan het boek zelf een paar keer door en probeer jouw eigen ritme te vinden. Hierdoor lees je rustiger en kloppen de rijmwoorden.

7. Voorlezen met Stemmetjes

Met stemmen voorlezen is ideaal om een verhaal helder en duidelijk te vertellen. Zeker als er gekke stemmen in voorkomen zorgt het voor spanning en vrolijkheid. Met verschillende stemmen voorlezen zorgt er voor dat de personages echt worden in het kinderhoofd. Door verschillende stemmen te gebruiken kun je het verhaal spannend maken (enge stem) of juist heel grappig. Zoek hiervoor boeken met duidelijke personages zodat het voor je kindje duidelijk wordt wie wat zegt. De Spin die veel scheetjes laat van Filemon Wesselink en de boeken van Het Muizenhuis van Karina Schaapman lenen zich hier uitstekend voor.

Theaterlezen
Verdeel de stemmen onderling en geef je kind een rol in het boek. Hierdoor zal het eerder gevangen worden door het verhaal en z’n best doen. Voor kinderen met dyslexie is theaterlezen een veilige manier van het oefenen met lezen. Lees het boek samen en apart een aantal keren door en laat je kind z’n eigen stem verzinnen. Speel met intonaties.

creatief voorlezen love4momz kinderboek bedritueel

Tip: Oefen van te voren welke stemmen je het beste liggen. Vaak is het zo dat een gekozen stem niet meer veranderd kan worden zonder commentaar: “Maar gisteren deed je hem leuker, enger, grappiger”.

8. Gebruik poppen

Je ziet het steeds vaker: boeken in combinatie met de hoofdpersoon als knuffel. Door de knuffel aan je kindje te geven tijdens het verhaal, zal het langer geconcentreerd bij het verhaaltje blijven. Je kan je kindje een taak geven van het uitbeelden van het verhaal door de knuffel. Maar het is ook goed mogelijk om de knuffel zelf in te zetten en de knuffel het verhaal laten vertellen.

creatief voorlezen love4momz kinderboek bedritueel

Tip: Heb je een favoriet boek zonder knuffel, kijk dan eens om je heen of het niet als merchandise verkrijgbaar is of een item dat uit het verhaal voorkomt. Zo kun je Dikkie Dik, Nijntje en Peppa Big in grote aantallen vinden in de speelgoedzaak.

Tip: Ben je niet goed in het ‘spelen’ met poppen en lukt het niet om je verhaal via een knuffel te vertellen, geen nood ook zonder woorden vinden kinderen het vaak motiverend. Laat de pop bij het kindje zitten of gebruik het als doof-stomme handpop die zo nu en dan de bladzijde om slaat.

9. Pop-up boek

Niet creatief met stemmetjes en poppen? Dan is een pop-up boek een creatieve manier om voor een verrassing te zorgen tijdens het lezen. Door een pop-up boek ontstaat niet alleen een levend beeldverhaal het zorgt ook voor een moment waarin kinderen vragen kunnen stellen. “Waarom is dit”, “Waarom zit dat zo?”. Er zijn tegenwoordig heel veel bijzondere pop-up boeken die bijna te mooi zijn om aan te raken. Een van die boeken is ‘De kleur van emoties’. Hierin worden de diverse emoties die je hebt heel eenvoudig besproken. Het verhaaltje is ondergeschikt aan de pop-ups in het boek, die vertellen een verhaal op zich. Vooral de beweging van de beelden doet kinderen gefascineerd luisteren en kijken.

Tip: Bang dat een pop-up sneuvelt door te enthousiaste handjes? Spreek van te voren af dat ze wel mogen kijken, maar niet mogen aanraken. Leg het boek na het lezen op een plek waar het kindje er zelf niet bij kan.

10. Persoonlijk boek

Hoe leuk is het om kinderen bij de les te houden met een verhaal waarin hun eigen naam voorkomt. Een ideale manier om een verhaal echt te maken. Er zijn legio boekjes waarin standaard een naam in een verhaal geplakt kan worden om zo een persoonlijk boekje te maken. Een bijzondere variant op dit thema is het boek “Wat een pech mijn naam is weg”. Hierin geef je de uitgeverij de naam van je kindje en zij selecteren per letter een deel van het verhaal. Zo heeft elk kind eenzelfde zoektocht, maar is het verhaal per boekje helemaal anders.

creatief voorlezen love4momz kinderboek bedritueel

11. Interactief lezen

Helemaal geen boekenwurm in huis, maar wel een kleine die z’n weg kan vinden op een tablet? Dan zijn de interactieve boeken een uitkomst. Zo combineer je twee dingen: lezen en beweging. Er zijn tegenwoordig boeken waar je je tablet nodig hebt binnen het verhaal. Ze zorgen dat je kindje de aandacht houdt. Zo worden verhaaltjes niet alleen leuk om naar te luisteren, maar ook boeiend om naar te kijken. Sommige titels bieden zelfs verborgen spelletjes of kleine ‘grapjes’ aan in hun boeken om zo je kindje bij het verhaal te betrekken.

Mooi voorbeeld van een prachtig geïllustreerd boek is “Op zoek naar Fl..”. Bij dit boek moet je een app downloaden waarna je samen met het tablet het boek gaat lezen. Terwijl jij leest kan je kindje de tablet boven de pagina houden waarna het boek tot leven komt op de tablet en je de illustratie als een klein filmpje ziet afspelen. Hoe gaaf om Max zijn eigen vliegtuig te zien bouwen van een skateboard en dozen.

creatief voorlezen love4momz kinderboek bedritueel

Tip: check van te voren of de app echt werkt in het boek en dat je alle grapjes en specificaties onder de knie hebt. Zo kan je tijdens het lezen heel eenvoudig aanwijzingen geven, zonder dat je moet gaan klieren met instellingen en apps het niet blijken te doen.

12. Maak ze de hoofdpersoon in het boek

Het allerleukste om samen met je kindje te lezen is als ze zelf de hoofdpersoon in het boek zijn. Het boek “hoe jij samen met Kapitein Klots de Wonderlijke avontureneilanden ontdekte” is hier een geweldig voorbeeld van. Een ideaal boek omdat het de lezer toespreekt met Jij gaat en jij doet. Waardoor het kind het gevoel heeft dat het in het verhaal duikt.

Het boek komt met een zeekaart en een aantal windkaartjes. Door de zeekaart en de windkaartjes te gebruiken weet je welk verhaal je moet lezen. Zo zeil je van hoofdstuk naar hoofdstuk in willekeurige volgorde.
Zelf kan je het verhaal opleuken door er een avonturenkoffer bij te maken en je kind te bombarderen tot kapitein-hulpje met pet en piraten verrekijker. Daarnaast vindt de hoofdpersoon in elk verhaal een speciale eilandenschat die hij in een glazenpotje stopt. Vul je koffer met lege potjes (of doosjes) en zorg dat je elke schat omtovert tot iets ‘echts’. Zo vindt de hoofdpersoon toversterren (glitter) en klomp toversnot (groene klei) en magische lucht (potje vullen met niks).

Tip: Doordat je aan het eind van het verhaal weet waar je naar toe gaat varen de volgende keer is het ideaal om het verhaal even door te scannen en de schat te ‘zoeken’ in alledaagse dingen. Aan het eind van je verhaal kan je je zoon of dochter blij maken met de gevonden schat. Zo gaat het verhaal leven, willen ze meer weten en creëer je een traditie. “Mam gaan we nog klotsen vanavond?”

Hoe kies je het juiste boek? Kijk en luister naar je kind, maar onderschat het niet

  1. Moeilijke woorden zijn niet eng en kunnen een aanzet geven om dingen uit te leggen.
  2. Door contact te houden tijdens het lezen blijft je kindje bij de les. Stel vragen als “waar is …”, “welke kleur is dat?”, “welk geluid maakt” en je krijgt een leuke interactie
  3. Concentratie – Lees niet te lang voor en voer geen druk uit. Er komt een moment dat de concentratie op is. Oefening baart kunst en in de loop der tijd zal het kind zich steeds beter op het verhaal kunnen concentreren.
Author

Write A Comment

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: